DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | Teixeira, Cássio Adriano Nunes | - |
dc.contributor.author | Rocio, Marco Aurélio Ramalho | - |
dc.contributor.author | Mendes, André Pompeo do Amaral | - |
dc.contributor.author | Oliveira, Luís André Sá d' | - |
dc.date.accessioned | 2018-07-17T20:19:18Z | - |
dc.date.available | 2018-07-17T20:19:18Z | - |
dc.date.issued | 2018-03 | - |
dc.identifier.citation | TEIXEIRA, Cássio Adriano Nunes et al. Navegação de cabotagem brasileira. BNDES Setorial, Rio de Janeiro, n. 47 , p. [391]-435, mar. 2018. | en_US |
dc.identifier.uri | http://web.bndes.gov.br/bib/jspui/handle/1408/15385 | - |
dc.description | Bibliografia: p. 432-435 | en_US |
dc.description.abstract | Brazil’s geography and its colonization process influenced the preponderance of coastal shipping as the main means of transporting cargo over long distances during most of its history. Only as of the second half of the XX century does cabotage lose its relative importance. Due to its economy and its importance in the world, besides the potential of its use in a continental country where 80% of its population dwells near the coast, it was not be expected that nowadays it is so little employed in Brazil. This article, in addition to briefly discuss the history of cabotage in the country, comments on several aspects of the sector, such as the fleet profile and existing companies, the main cargoes and ports involved, the existing challenges and regulatory issues. | en_US |
dc.format.extent | p. [391]-435 | en_US |
dc.language.iso | pt_BR | en_US |
dc.publisher | Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Social | en_US |
dc.subject | Cabotagem (Transporte de carga) - Brasil | en_US |
dc.subject | Coastwise shipping - Brazil | en_US |
dc.subject | Navegação - Brasil | en_US |
dc.subject | Navigation - Brazil | en_US |
dc.subject | Áreas portuárias - Brasil | en_US |
dc.subject | Port districts - Brazil | en_US |
dc.subject | Navios - Brasil | en_US |
dc.subject | Ships - Brazil | en_US |
dc.title | Navegação de cabotagem brasileira | en_US |
dc.title.alternative | Brazilian cabotage navigation | en_US |
dc.type | Artigo | en_US |
dc.nobrade.niveldescricao | 5 | en_US |
dc.genero | Textual | en_US |
dc.comunidade | Produção BNDES | en_US |
dc.relation.references | https://web.bndes.gov.br/bib/jspui/handle/1408/15221 | en_US |
dc.local | Rio de Janeiro | en_US |
dc.description.resumo | A geografia do Brasil e seu processo de colonização influenciaram na preponderância da navegação de cabotagem como o principal meio de transporte de cargas a longas distâncias durante a maior parte de sua história. Somente a partir da segunda metade do século XX, a cabotagem perdeu sua importância relativa. Em virtude de sua economicidade e sua importância no mundo, além do potencial de sua utilização em um país continental onde 80% da população reside próximo ao litoral, não seria esperado que hoje ela fosse tão pouco explorada no Brasil. Este artigo, além de abordar brevemente a história da cabotagem no país, comenta vários aspectos do setor, como o perfil da frota e das empresas existentes, as principais cargas e portos envolvidos, os desafios existentes e questões regulatórias. | en_US |
Appears in Collections: | Produção BNDES - Artigos
|