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Title: A expansão do mercado de conteúdos audiovisuais brasileiros : a centralidade dos agentes estatais de mercado : o FSA, a ANCINE e o BNDES
Other Titles: The expansion of the market of Brazilian audiovisual contents : the centrality of market state agents : FSA, ANCINE and BNDES
L’expansion du marché des contenus audiovisuels brésiliens : la centralité des acteurs étatiques du marché : le FSA, l’ANCINE et la BNDES
Authors: Alves, Elder P. Maia
Keywords: Agência Nacional do Cinema (Brasil)
Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Social (Brasil)
Brazilian Development Bank
Brasil. Lei n. 12.485, de 12 de setembro de 2011
Indústria audiovisual - Brasil
Audiovisual industry - Brazil
Indústria cinematográfica - Brasil
Motion picture industry - Brazil
Agência Nacional do Cinema (Brazil)
Issue Date: Dec-2016
Place: Salvador
Publisher: Universidade Federal da Bahia. Centro de Recursos Humanos
Resumo: O mercado de conteúdos audiovisuais brasileiros vive uma expansão regular. Com a efetiva implementação da Lei n. 12.485/2011 (nova lei da TV por assinatura), o crescimento dos recursos financeiros direcionados para o Fundo Setorial do Audiovisual (FSA), o fortalecimento político-jurídico da Agência Nacional de Cinema (ANCINE) e a atuação do Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Social (BNDES) junto ao FSA, plasmou-se um arranjo jurídico-tributário que tem permitido aos agentes empresariais e criativos desse mercado a adoção da lógica de cassino. Essa lógica potencializa a luta transnacional pelo domínio e o controle dos mercados audiovisuais emergentes. No Brasil, tais processos têm se cruzado, mas não teriam efetivamente ocorrido se os principais operadores do FSA não tivessem se convertido em agentes estatais de mercado (AEM).
Abstract: The market of Brazilian audiovisual contents is passing through a regular expansion. With the effective implementation of the law 12.485/2011 (new law for the cable TV), the rise of financial investments directed to the Audiovisual Sectorial Fund (Fundo Setorial do Audiovisual – FSA), the juridic-political strengthening of the National Agency of Cinema (Agência Nacional de Cinema – ANCINE) and the action of the National Bank for Economic and Social Development (Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Social – BNDES) along with the FSA. A legal and taxation arrangement was shaped which has permitted to business and creative agents of this market to adopt a casino logic. This logic potentiates the transnational struggle for the dominion and control of the emergent audiovisual markets. Such processes have been crossing each other in Brazil, but would not have effectively occurred if the main operators of the FSA had not converted themselves in state market agents.
Description: This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited
Bibliografia: p. 493
Reference: https://www.scielo.br/j/ccrh/a/jfTBRdkbxhnyknW6PYKB4TJ/?lang=pt
Citation: ALVES, Elder P. Maia. A expansão do mercado de conteúdos audiovisuais brasileiros: a centralidade dos agentes estatais de mercado: o FSA, a ANCINE e o BNDES. Caderno CRH, Salvador, v. 29, n. 78, p. 477-493, set./dez. 2016.
Type: Artigo
Genre: Textual
URI: http://web.bndes.gov.br/bib/jspui/handle/1408/23686
Date Available: 2023-11-08T18:18:45Z
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