Skip navigation



Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PRCapLiv214206_mobilidade urbana_compl_P.pdf410.7 kBAdobe PDFView/OpenDownload
Title: Mobilidade urbana
Other Titles: Urban mobility
BNDES Authors: Amicci, Anie Gracie Noda
Malburg, Carlos Henrique Reis
Keywords: Trânsito urbano - Investimentos - Brasil
City traffic - Investments - Brazil
Trânsito urbano - Efeito das inovações tecnológicas - Brasil
City traffic - Effect of technological innovations on - Brazil
Infraestrutura de transportes - Investimentos - Brasil
Transport infrastructure - Investments - Brazil
Trânsito urbano - Brasil - Financiamento - 2007-2017 - Tabelas
City traffic - Brazil - Financing - 2007-2017 - Tables
Transportes - Brasil - Trânsito de passageiros - Investimentos
Transportation - Brazil - Passenger traffic - Investments
Issue Date: 2018
Place: Rio de Janeiro
Publisher: Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Social
Resumo: O transporte é um direito social e um serviço público essencial (arts. 6 e 30 da Constituição Federal de 1988). Segundo a Política de Nacional de Mobilidade Urbana, Lei 12.587/2012, a mobilidade urbana se define pela condição em que se realizam os deslocamentos de pessoas e cargas no espaço urbano. No que se refere à mobilidade das pessoas, há uma elevada necessidade de investimento em infraestrutura: R$ 234 bilhões, estimativa do Departamento de Mobilidade e Desenvolvimento Urbano do BNDES em 2015. Este artigo visa propor medidas para impulsionar os investimentos em mobilidade urbana, tendo em vista o cenário atual de baixa capacidade de investimento e o endividamento do setor público, ator que tradicionalmente liderou os investimentos na área. Considera também a necessidade de atrair o investimento privado para viabilizar a implantação da infraestrutura necessária para a efetiva prestação dos serviços à população.
Abstract: Transport is a social right and an essential public service (articles 6 and 30 of the Brazilian Constitution of 1988). According to the National Urban Mobility Policy, Law 12.587 / 2012, urban mobility is defined by the condition in which people and goods are displaced in urban space. Regarding the mobility of people, there is a high demand for investment in infrastructure: R$ 234 billion, estimated by the Department of Mobility and Urban Development of BNDES in 2015. This article aims to propose measures to boost investment in urban mobility, given the current scenario of low investment capacity and indebtedness of the public sector, an actor who traditionally led the investments in this segment. It also considers the need to attract private investment to enable the implementation of the necessary infrastructure for the effective provision of services to the population.
Description: Bibliografia: p. 387 e notas de rodapé
Is part of: Visão 2035: Brasil, país desenvolvido : agendas setoriais para alcance da meta
Citation: AMICCI, Anie Gracie Noda; MALBURG, Carlos Henrique Reis. Mobilidade urbana = Urban mobility. In: PUGA, Fernando Pimentel; CASTRO, Lavínia Barros de (Org.). Visão 2035 : Brasil, país desenvolvido : agendas setoriais para alcance da meta. 1. ed. Rio de Janeiro : Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Social, 2018. p. 377-388.
Type: Capítulo de livro
Genre: Textual
URI: http://web.bndes.gov.br/bib/jspui/handle/1408/16262
Date Available: 2019-02-04T20:11:52Z
Appears in Collections:Produção BNDES - Capítulos de Livro

Please use this identifier to cite or link to this item: http://web.bndes.gov.br/bib/jspui/handle/1408/16262
Show full item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.