Skip navigation



Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PR_BS_v28_n55_Concessão em mobilidade_.pdf842.83 kBAdobe PDFView/OpenDownload
Title: Estruturação de concessão em mobilidade urbana por opções reais: um estudo de caso do VLT de João Pessoa
Other Titles: Concession structuring in urban mobility by real options: a case study of João Pessoa LRV
Mobilidade urbana
Urban mobility
BNDES Authors: Gaudioso, Márcio Almeida
Authors: Silva, Rafael Igrejas da
Keywords: Companhia Brasileira de Trens Urbanos
Transporte urbano - Brasil
City traffic - Brazil
Veículo Leve sobre Trilhos - João Pessoa (PB) - Estudo de casos
COVID-19 (Doença)
COVID-19 (Disease)
Concessões administrativas - Trânsito de passageiros - Brasil
Concessions - Passenger traffic - Brazil
Infraestrutura de transportes - Brasil
Transport infrastructure - Brazil
Avaliação (Finanças) - Modelos econométricos
Valuation - Econometric models
Issue Date: Mar-2022
Place: Rio de Janeiro
Publisher: Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Social
Resumo: A incerteza de demanda pode impactar severamente as concessões de mobilidade urbana. Estima-se que a pandemia da Covid-19 gerou um prejuízo de aproximadamente R$ 9,5 bilhões no setor devido à redução da demanda de passageiros no Brasil. A estruturação econômico-financeira de projetos de mobilidade urbana, incorporando incertezas e flexibilidade de cenários, pode contribuir para mitigar riscos. Neste estudo foi utilizada a teoria de opções reais (TOR) para avaliar a flexibilidade de abandono de uma concessão de veículo leve sobre trilhos (VLT) em um cenário de incerteza de demanda. O modelo foi aplicado ao sistema do VLT da região metropolitana de João Pessoa, na Paraíba. Além de abordar uma modelagem financeira mais robusta para avaliação de VLTs, este estudo traz como contribuição uma análise de impacto de subsídios no orçamento do poder concedente.
Abstract: The demand uncertainty can severely impact urban mobility concessions. It is estimated that the COVID-19 pandemic generated a loss of approximately R$9.5 billion and reduced passenger demand in Brazil. The economic-financial structuring of urban mobility projects, incorporating uncertainties and flexibilities, can contribute to mitigating risks. In this study, the Real Options Theory (TOR) was used to assess the flexibility of abandoning a light rail vehicle (LRV) concession project in a scenario of demand uncertainty. The model was designed and applied to the case of the LRV in the metropolitan region of João Pessoa, Paraíba. In addition to approaching a more robust financial model for evaluating LRVs, the present study contributes to analyze the impact on the granting authority's budget with the objective of assessing the financial condition to pay for subsidies.
Description: Inclui bibliografia: p. 277-281 e notas de rodapé
Is part of: BNDES Setorial, v. 28, n. 55, mar. 2022
Citation: GAUDIOSO, Márcio Almeida; SILVA, Rafael Igrejas da. Estruturação de concessão em mobilidade urbana por opções reais: um estudo de caso do VLT de João Pessoa. BNDES Setorial, Rio de Janeiro, v. 28, n. 55, p. [241]-281, mar. 2022.
Type: Artigo
Genre: Textual
URI: http://web.bndes.gov.br/bib/jspui/handle/1408/22427
Date Available: 2022-06-30T21:34:22Z
Appears in Collections:Produção BNDES - Artigos

Please use this identifier to cite or link to this item: http://web.bndes.gov.br/bib/jspui/handle/1408/22427
Show full item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.