Skip navigation



Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.date.accessioned2019-04-17T17:04:00Z-
dc.date.available2019-04-17T17:04:00Z-
dc.date.issued2019-03-
dc.identifier.citationGOMES, Sérgio Bittencourt Varella, BARCELLOS, João Alfredo, TUCCI, Nelson. A disputa comercial no setor aeronáutico : EUA/BOEING versus UE/AIRBUS na Organização Mundial do Comércio. BNDES Setorial, Rio de Janeiro, v. 25, n. 49 , p. [29]-79, mar. 2019.en_US
dc.identifier.urihttp://web.bndes.gov.br/bib/jspui/handle/1408/17002-
dc.descriptionBibliografia: p. 77-79en_US
dc.description.abstractThe subject of this work is the aircraft industry dispute between the United States of America (USA) and the European Union (EU). Boeing and Airbus alleged illegal subsidies would have been used extensively for commercial aircraft developments. Starting in 2004, WTO’s Dispute Settlement System has been invoked by both parties. The ensuing panels, reports, appellations, compliance complaints, counter-appellations, arbitrations etc. have been dragging on to this day. Several aircraft manufacturing countries, including Brazil, have closely watched developments at the WTO as third parties, due to the possible worldwide sector implications. Lessons learned so far could be relevant to the current Brazil-Canada dispute, started in 2016, involving Bombardier and Embraer.en_US
dc.format.extentp. [29]-79en_US
dc.language.isopt_BRen_US
dc.publisherBanco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Socialen_US
dc.relation.ispartofhttp://web.bndes.gov.br/bib/jspui/handle/1408/16961-
dc.subjectBoeing Companyen_US
dc.subjectAirbus Industrieen_US
dc.subjectOrganização Mundial do Comércioen_US
dc.subjectWorld Trade Organizationen_US
dc.subjectConcorrência internacionalen_US
dc.subjectCompetition, Internationalen_US
dc.subjectIndústria aeronáutica - Política governamental - Estados Unidosen_US
dc.subjectAircraft industry - Government policy - United Statesen_US
dc.subjectIndústria aeronáutica - Política governamental - Países da União Européia-
dc.subjectAircraft industry - Government policy - European Union countries-
dc.subjectSubsídios governamentais - Estados Unidos-
dc.subjectSubsidies - United States-
dc.subjectSubsídios governamentais - Países da União Européia-
dc.subjectSubsidies - European Union countries-
dc.titleA disputa comercial no setor aeronáutico: EUA/BOEING versus UE/AIRBUS na Organização Mundial do Comércioen_US
dc.title.alternativeThe commercial aircraft industry dispute at the World Trade Organization: USA/BOEING versus EU/AIRBUSen_US
dc.typeArtigoen_US
dc.generoTextualen_US
dc.comunidadeProdução BNDESen_US
dc.localRio de Janeiroen_US
dc.description.resumoO foco deste trabalho é o contencioso aeronáutico na Organização Mundial do Comércio (OMC), entre os Estados Unidos da América (EUA) e a União Europeia (UE). Boeing e Airbus teriam recebido subsídios ilegais para o desenvolvimento de seus jatos. A partir de 2004, o Sistema de Soluções de Controvérsias da OMC foi, assim, acionado. As reclamações de parte a parte foram consolidadas em painéis, cujos relatórios levaram a apelações, reclamações de conformidade, contra-apelações, arbitragens etc., que se arrastam até hoje. Vários outros países, que têm indústrias aeronáuticas de peso, inclusive o Brasil, acompanham os desdobramentos como terceiras partes interessadas, em vista de suas implicações universais e possíveis penalidades aos “infratores”. Lições aprendidas até agora podem ser relevantes para o atual contencioso aeronáutico Brasil-Canadá na OMC, iniciado em 2016, tendo como foco a Bombardier e a Embraer.en_US
dc.contributor.authorbndesGomes, Sérgio Bittencourt Varella-
dc.contributor.authorbndesBarcellos, João Alfredo-
dc.contributor.authorbndesTucci, Nelson-
Appears in Collections:Produção BNDES - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PRArt_Disputa comercial no setor aeronáutico_compl_BD.pdf3.19 MBAdobe PDFView/OpenDownload
Show simple item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.