Skip navigation



Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RB 28 Um Índice para Educação e o Impacto do BNDES_P_BD.pdf2.08 MBAdobe PDFView/OpenDownload
Title: Um índice para educação e o impacto do BNDES
Authors: Santos, Gustavo Antônio Galvão dos
Reiff, Luis Otavio de Abreu
Tavares, Fernando Henrique
Corrêa, Letícia Vieira
Amaral, Gisele Ferreira
Keywords: Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Social (Brasil) - Financiamento
Brazilian Development Bank - Financing
Educação - Brasil
Education - Brazil
Planejamento político
Political planning
Educação e Estado
Education and state
Indicadores educacionais - Brasil
Educational indicators - Brazil
Issue Date: Dec-2007
Place: Rio de Janeiro
Publisher: Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Social
Abstract: Este trabalho propõe um novo método de composição de índices sociais. Esse método foi utilizado para construir um índice capaz de avaliar o impacto das políticas públicas na educação. Ele pode ser usado para avaliar diversos tipos de políticas, inclusive os programas e financiamentos do BNDES. O método requer os seguintes atributos: anualidade, municipalidade, agregabilidade de variáveis, flexibilidade a falhas nas bases de informações, flexibilidade a inclusão e exclusão de variáveis e dinamicidade. A aplicação do índice em todos os municípios brasileiros mostrou que o Brasil é dividido em dois no quesito educação. O Norte e o Nordeste têm uma educação similar e claramente inferior ao Sul, Sudeste e Centro-Oeste. São Paulo se destaca como a melhor educação do país. Por último, foi feito um teste estatístico para ilustrar uma aplicação do índice. Avaliou-se que o impacto dos desembolsos do BNDES sobre a educação é positivo.
This work proposes a new method for composition of social indexes. This method is used to construct a index able to evaluate the impact of public policies on education. It may be used to evaluate different types of policies, including BNDES programs and financings. The method searches to achieve the following attributes: annuality, municipality, variable aggregation, flexibility and failures at information basis, flexibility to inclusion and exclusion of variables and dynamism. The application of the index in all Brazilian municipalities showed that Brazil is divided in two, as far as education is concerned. North and Northeast have a similar education and clearly lower than in the South, Southeast and Midwest. São Paulo stands out as the best education in the country. And last, a statistical test has been conducted to illustrate an application of the index. The impact of BNDES disbursements with education was evaluated. Such impact is positive.
Description: Bibliografia: p. 43
Reference: Revista do BNDES, v. 14, n. 28, dez. 2007
Citation: SANTOS, Gustavo Antônio Galvão dos et al. Um índice para educação e o impacto do BNDES. Revista do BNDES, Rio de Janeiro, v.14, n.28 , p. [3]-54, dez. 2007.
Type: Artigo
Genre: Textual
URI: http://web.bndes.gov.br/bib/jspui/handle/1408/13997
Date Available: 2017-12-27T14:33:54Z
2018-03-19T16:46:43Z
Appears in Collections:Produção BNDES - Artigos

Please use this identifier to cite or link to this item: http://web.bndes.gov.br/bib/jspui/handle/1408/13997
Show full item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.