Skip navigation



Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PRArt_Disputa comercial no setor aeronáutico_compl_BD.pdf3.19 MBAdobe PDFView/OpenDownload
Title: A disputa comercial no setor aeronáutico: EUA/BOEING versus UE/AIRBUS na Organização Mundial do Comércio
Other Titles: The commercial aircraft industry dispute at the World Trade Organization: USA/BOEING versus EU/AIRBUS
BNDES Authors: Gomes, Sérgio Bittencourt Varella
Barcellos, João Alfredo
Tucci, Nelson
Keywords: Boeing Company
Airbus Industrie
Organização Mundial do Comércio
World Trade Organization
Concorrência internacional
Competition, International
Indústria aeronáutica - Política governamental - Estados Unidos
Aircraft industry - Government policy - United States
Indústria aeronáutica - Política governamental - Países da União Européia
Aircraft industry - Government policy - European Union countries
Subsídios governamentais - Estados Unidos
Subsidies - United States
Subsídios governamentais - Países da União Européia
Subsidies - European Union countries
Issue Date: Mar-2019
Place: Rio de Janeiro
Publisher: Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Social
Resumo: O foco deste trabalho é o contencioso aeronáutico na Organização Mundial do Comércio (OMC), entre os Estados Unidos da América (EUA) e a União Europeia (UE). Boeing e Airbus teriam recebido subsídios ilegais para o desenvolvimento de seus jatos. A partir de 2004, o Sistema de Soluções de Controvérsias da OMC foi, assim, acionado. As reclamações de parte a parte foram consolidadas em painéis, cujos relatórios levaram a apelações, reclamações de conformidade, contra-apelações, arbitragens etc., que se arrastam até hoje. Vários outros países, que têm indústrias aeronáuticas de peso, inclusive o Brasil, acompanham os desdobramentos como terceiras partes interessadas, em vista de suas implicações universais e possíveis penalidades aos “infratores”. Lições aprendidas até agora podem ser relevantes para o atual contencioso aeronáutico Brasil-Canadá na OMC, iniciado em 2016, tendo como foco a Bombardier e a Embraer.
Abstract: The subject of this work is the aircraft industry dispute between the United States of America (USA) and the European Union (EU). Boeing and Airbus alleged illegal subsidies would have been used extensively for commercial aircraft developments. Starting in 2004, WTO’s Dispute Settlement System has been invoked by both parties. The ensuing panels, reports, appellations, compliance complaints, counter-appellations, arbitrations etc. have been dragging on to this day. Several aircraft manufacturing countries, including Brazil, have closely watched developments at the WTO as third parties, due to the possible worldwide sector implications. Lessons learned so far could be relevant to the current Brazil-Canada dispute, started in 2016, involving Bombardier and Embraer.
Description: Bibliografia: p. 77-79
Is part of: BNDES Setorial, v. 25, n. 49, mar. 2019
Citation: GOMES, Sérgio Bittencourt Varella, BARCELLOS, João Alfredo, TUCCI, Nelson. A disputa comercial no setor aeronáutico : EUA/BOEING versus UE/AIRBUS na Organização Mundial do Comércio. BNDES Setorial, Rio de Janeiro, v. 25, n. 49 , p. [29]-79, mar. 2019.
Type: Artigo
Genre: Textual
URI: http://web.bndes.gov.br/bib/jspui/handle/1408/17002
Date Available: 2019-04-17T17:04:00Z
Appears in Collections:Produção BNDES - Artigos

Please use this identifier to cite or link to this item: http://web.bndes.gov.br/bib/jspui/handle/1408/17002
Show full item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.